Floraväktarhelgen i Stockholms län fungerar som en start på floraväkteriets fältsäsong. Både nybörjare och erfarna är med. Under helgen (och i vissa fall även under näraliggande helger) pågick parallella floraväktarturer på olika ställen i länet ledda av erfarna floraväktare – kommunsamordnare. Här nedan visas rapporter från dessa turer. Eftersom det var backsippssäsong blev det en hel del backsippa, men även ryl, knärot och lungrot. Ryl och knärot blommade inte men eftersom bladen är vintergröna går det bra ändå. Fotot från knärotsletande i Bornsjöns naturreservat, Salem (Ulla Sebestyen). Om inget annat anges är fotografen den som står i respektive rubrik om inget annat anges.
Salems kommun. Ulla Sebestyen.
Vi var fem starka vandrare som i rask takt gick ut till Bornö i Salems kommun för att räkna knärot på Bornökalv. Här växer ett relativt stort bestånd på sandåsen som sticker ut som en liten halvö i Bornsjön. Vi kunde räkna 850 skott bland de imponerande gamla tallarna.
På väg tillbaka avvek två deltagare, medan tre av oss kämpade oss upp på Ryggberget för att besöka ytterligare två knärotslokaler. Dessa är dock relativt små i jämförelse. På floraväktarpunkten har granarna dött vilket gjort växtplatsen mer ljusöppen. Här ser knäroten ut att ha det kämpigt att överleva. Se postens första bild ovan.
Tillbaka till bilen vid Lundby hade vi avverkat drygt en mil till fots. Vi åkte nu till Söderby gravfält för att räkna backsippa. Här har bete med ungdjur återupptagits sedan ett år tillbaka. Korna var redan utsläppta för i år. Förändringen är fantastisk, djuren har verkligen lyckats beta ner den tjocka och bitvis tuviga grässvålen. Både torrmarkerna och lundarna blommar nu rikligt med mandelblom, gökärt, gullviva, vitsippa, majsmörblomma, småfingerört, knölsmörblomma, blåsuga,
gråfibbla m m. Men tyvärr har backsippan fortsatt minska i antal.
Danderyd/Täby/Vallentuna kn. Jon Risfelt.
Vi kollade in sumpviolen vid Mörtsjön som tycks ha ett bra år, lungrot vid Vallentuna kyrka och räknade sedan in ca 15.000 backsippor på de 3 stora lokalerna runt kyrkan. Mariann Brunkener, Ella Nilsson och jag (Jon) på fotot. Blir mer idag.
Sumpviol är en ganska sällsynt viol som idag är rödlistad NT (nära hotoad. Den är mycket ovanlig i AB län men har stora förekomster i sumpskogarna kring Dalälven.
Upplands-Bro kn. Linda Irebrand.
Lördagen den 9 maj var vi tre personer som floraväktade i Upplands-Bro. Första lokal var backsippor i hästhagar vid Adolfsberg i Håbo-Tibble. Vi hittade 788 exemplar, de flesta överblommade men inta alla. Inga hästar fanns i hagen vid besöket.
Nästa stopp var en lungrotslokal i Håtuna där vi såg 40 plantor invid en stor, död tall.
Vi fortsatte till Tibbleviken i Kungsängen där vi letade den sällsynta sanddraban, tyvärr utan att finna den. Vi såg inga hästar i hagen vid besöket. Kanske var marken för torr för att sanddraban skulle visa sig i år, eller så var vi där för sent på året.
I en annan del av samma hästhage floraväktade vi lungrot, 73 ex intill en död gammal ek.
På söndagen den 10 maj var vi sex personer som floraväktade backsippa och lungrot i Håbo-Tibble. Den första lokalen, Jädra prästgård, är Upplands-Bro kommuns bästa lokal för backsippa. Det är en stor sluttande hage där får betar senare på året. Vi räknade in 1 782 exemplar av backsippa, de flesta överblommade men fortfarande några i knopp.
Efter alla backsippor räknade vi lungrot tvärs över vägen, vid Alby, en hästgård i Håbo-Tibble. I två olika hästhagar, för tillfället utan hästar, hittade vi 109 lungrotsplantor.
Vid Alby hälsade vi även på hos en familj som bor där. De ville visa sin tomt där de hade några backsippor och massor av gullvivor, som de var så glada för. Vi såg också en rödstjärt som hade bo i ett träd på tomten. (Man får titta på annat än floraväktararter när man floraväktar!)
Sista stopp för dagen var två andra backsippslokaler i olika hagar, i närheten av Alby. Där hittade vi tre plantor i den mindre hagen och 34 plantor i den större.
Vi hade tänkt floraväkta lite i Järfälla också men tiden räckte inte till.
Vädret var fint båda dagarna, om än lite blåsigt. Vi var nöjda med helgens floraväkteri!
Ekerö kn. Per Johnsson / Pelle.
Vi blev tre på söndagens soliga utflykt, Pelle, Hans och Elin. Karl-Erik som skulle varit med ”fastnade” i måleriarbete men hänger gärna med senare.
Mörbybadet var målområdet för koll av två vårprimörer och lite knärot.
- Knärot räknades till 149 skott, en kraftig decimerad lokal men vildsvinen hade haft fest.
- Lungrot fick vi ihop till 11 plantor bland ryssgubbstuvorna. Pratat med närmsta grannen som lovat vårda plantorna och fick lära sig se skillnad på bladen.
- Backsipporna var nästan utblommade, 712 plantor. Men bara hälften med blommor kvar – mycket uppätet av rådjuren. Det är kommunens mark och de har börjat slyröja och faga lokalen.
Elin en ny bekant från Bromma, mastersstudent i ekologi som vi skickar vidare till Janne för att få tillgång och genomgång av FV-appen.
Nacka och Värmdö kn. Anders Erixon.
Anders Erixon och Lena Öberg besökte sex ryllokaler i Nacka och Värmdö. Det gick bra.
Södertälje kn. Rolf Wahlström.
Floraväktarhelgen 2026. Fokus på vanlig backsippa i Södertälje kommun. Fredag 8/5 (en deltagare): inventering av sex lokaler i Kusens backe. Lördag 9/5 (två deltagare): inventering av fem lokaler vid Galgbacken, Karlsborg, Linanäs och Halls gård. Dessutom besök vid en lokal för Adam och Eva. Söndag 10/5 (en deltagare): inventering av tre lokaler i Östertälje, inklusive Karlsvik.
På de flesta lokalerna, men med ett par undantag, lägre antal plantor och sämre blomsättning än tidigare. Troligen till största delen orsakad av ogynnsam årsmån.
Sigtuna och Upplands Väsby kn. Kerstin Frostberg /Jan Andersson rapport.
Under lördagen den 9 maj var vi fyra personer, Kerstin Frostberg, Åsa Berg, Åsa Johansson och jag själv Janne A. Vädret var utmärkt. Vi höll oss hela dagen i Sigtuna kommun. Dagens stora utmaning var att floraväkta Kung Nordians hög och området omkring, beläget nordväst om sjön Fysingen. Nordians hög är en stor gravkulle, 10 meter hög. Här trivs backsippan väl, både på kullens topp och på dess sluttningar. Dessutom finns stora bestånd i omgivningarna. Genom att dela in gravhögen i sektioner med snitslar kunde vi räkna till drygt 4900 tuvor. Det är ungefär det antal man kommit fram till under tidigare år då man använt liknande mätmetodik. Vi vandrade sedan längs åsen söderut med en magnifik utsikt över sjön Fysingen och här och där både längs körvägen och i hagarna omkring fanns det stora backsippsbestånd. Även röda backsippor hittades på ett ställe. Vi vände efter någon dryg kilometer och gick tillbaka till bilarna. Under bilfärden tillbaka besökte vi flera backsippslokaler, en i och intill en hästhage och en annan i en gles skogsbacke. Slutligen besökte vi Råbergsskolan i Rosersbergs villastad där vi inventerade dels en backsippslokal och en lokal för ryl, nära varandra. Efter en del letande bland lingonriset hittade vi sex skott ryl.
På söndagen 10 maj hade Julia Kniazeva anslutit medan Åsa Berg gjorde annat. Även denna dag blev det ett antal backsippslokaler i Sigtuna kommun. Dessa var belägna väster om E4 någon halvmil från Arlanda flygplats. Lokalerna var i besöksordning Odensala kyrkstapel, Droppsta gård och Orresta gård. Kerstin agerade ciceron och visade var bestånden fanns. Jag hade inte tidigare besökt dessa lokaler. Odensala och Droppsta var stora lokaler, I Odensala 560 plantor och i Droppsta 800 plantor. I Orresta hittade vi bara sex plantor men liknande mängder har noterats där alltsedan 2019. Tidigare var beståndet större, 30-50 plantor.
Slutet på dagen ägnades åt att besöka Harby gård i Upplands Väsby där det finns flera stora hagar med backsippa. Vi räknade till 440 plantor inom ett stort område. En extra bonus var att vi också hittade en ny lokal för lungrot med 23 plantor.
Vi noterade mycket annat också under vår tur. Vi hörde steglits vid Orresta och hittade den lilla ranunkelväxten råttsvans i en åkerkant, också vid Orresta. Under dagen besökte vi också en av länets få inlandslokaler för Adam och Eva.

